Ako sa na more dostať…ale hlavne, čo všetko treba spraviť, aby bola plavba bezpečná a keď sme už tam aby nám Neptún nedal trojzubcom do zadku, lebo nevieme čo s čím. Samotná plavba pre skippera nezačína nalodením sa na loď, ale ďaleko skôr. Výber destinácie, ročné obdobie, prevládajúce vetry, zaradenie do kategorie – dovolenka-expedícia-šport, výber posádky, výber lode, dopravná logistika do destinácie, a ešte to najhlavnejšie: štúdium oblasti po navigačnej stránke….Tomuto všetkému sa venujem, keď sa nevidíme na lodi, ale občas takto na kávičke. Takže kým príde ďalšia čerešnička na torte v podobe plavby na karibskom Guadeloupe, vyskúšam vás bližšie previesť touto tématikou…

 

Bod 1.: Niekedy moju navigáciu na mori zvládam za pomoci fotografickej pamäte. Čo to u mňa znamená? Daný priestor: ostrov, zátoku, prístav, ktorý ma zaujíma si naštudujem tak, aby som si zapamätal čo najviac detailov a počas plavby to spájam s poveternostnou situáciou a doladením detailov v príslušnej publikácii alebo mape. A keďže plavba na mori je sama improvizácia, dokážem takto rýchlo reagovať a spraviť čo najsprávnejšie rozhodnutie. Už sa vám pri mne na lodi niekedy stalo, že som vám povedal, že sa rozhodnem na kruhovom objazde? 🙂 Tak je to práve preto, že hľadám najoptimálnejšie riešenie. Pre koho? Loď a jej posádku 🙂

Čo to vlastne študujem? Pre jachtárov známa literatúra ako napríklad Pilot book danej destinácie, námorné mapy alebo meteo príručky, a pri opakovaných plavbách vlastné lodné denníky. Veľkú časť našej domácej knižnice preto zaberá odborná jachtárska literátura. Je v tom uložených kopec peňazí, ale je to investícia do vlastnej práce.

Takže ako vždy, za všetkým je štúdium! U mňa to má výhodu, že ma to baví, lebo často pri tomto učení snívam a so zavretými očami cestujem.  A sny ma posúvajú ďalej…